• Home
  • Beste (thuis)werkgever van 2020

Beste (thuis)werkgever van 2020

Maandag 15 maart (2021) hoorde Spectrum dat we werden uitgeroepen tot beste (thuis)werkgever 2020 in de categorie 20-50 medewerkers voor de regio Arnhem-Nijmegen. Een dag later kwam daar het nieuws bovenop dat we ook de landelijke award in de wacht hebben gesleept. Dat vervult ons met trots.  We zijn er blij mee en dat mag iedereen weten. 

Door COVID-19 werden miljoenen Nederlanders gedwongen om thuis te werken in 2020. Veel werkgevers hebben hun werknemers geholpen om het thuiswerken zo makkelijk en comfortabel mogelijk te maken. Als blijk van waardering voor deze organisaties zijn Slim & Schoon Onderweg van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen en 11 andere mobiliteitsregio’s op zoek gegaan naar de beste (thuis)werkgevers van het jaar 2020.
<tekst loopt door onder de video>

Waarom kregen we de prijs?

Volgens de jury sprongen wij er bovenuit door een combinatie van het op orde hebben van thuiswerkfaciliteiten, veel aandacht voor de mens achter de medewerker, goede communicatie en bijzondere manieren om de onderlinge band sterk te houden. En dat zijn dingen die wij zelf ook heel sterk ervaren hebben.  

En waarom zijn we er trots op? 

Spectrum zegt altijd dat we verbindingen leggen tussen partijen. Gemeenten, organisaties, bewoners: we nemen alle perspectieven mee in het zoeken naar oplossingen met draagvlak. We zeggen ook vaak: Zo buiten, zo binnen. Wat we anderen voorhouden willen we ook zelf toepassen en andersom. En juist dat we het samen hebben gedaan, allemaal tegelijkertijd collega én werkgever waren, maakt dat we deze award hebben gewonnen. 
"Er is het afgelopen jaar alle ruimte geweest om samen invulling te geven aan de nieuwe situatie. We leerden online overleggen en schoolden elkaar in allerlei nieuwe werkvormen. We ontdekten hoe we online groepsbijeenkomsten konden organiseren en hoe we participatietrajecten met bewoners toch door konden laten gaan. We hadden veel aandacht voor elkaar, maar belden natuurlijk ook met onze klanten om te informeren hoe zij zich redden.”  

Maar wat deden we dan?

Het eerste wat we deden was met een kleine groep online de koppen bij elkaar steken: onze directeur-bestuurders en een kleine groep collega's keken wat er besproken en geregeld moest worden. We stelden meteen buddygroepjes in, waardoor elke werknemer contact met collega’s hield en niemand werd vergeten. Wie met de handen in het haar zat vanwege het thuisonderwijs hoefde zich niet in bochten te wringen om die uren 's avonds of 's nachts in te halen. Dat is niet goed voor een gezonde balans. Vooruitlopend op regels van de overheid, was er een bedrag per werknemer beschikbaar om een goede thuiswerkplek in te richten. Het groepje 'Omzien naar elkaar' stuurde soms kleine attenties per post en online activiteiten versterkten het teamgevoel. Maar de grote verbinder was het Advent-spektakel. Elke dag kregen collega's een videoboodschap met opdracht: kopieer een kunstwerk, speel een potje tennis met een prop papier en een koekenpan, vergader buiten. Elke actie moest bewezen worden met (vaak hilarische) foto's en filmpjes. Vrijwel iedereen deed mee, zelfs gezinsleden keken uit naar de dagelijkse opdrachten.
"Trots op deze mooie prijs. Ik heb veel gelachen tijdens de Advent Challenge. Ik heb voor een opdracht zelfs mezelf achter het behang geplakt." 🤪

De campagne: flexibel werken en duurzaam reizen

De campagne ‘Beste (Thuis)werkgever van 2020’ een initiatief van 12 mobiliteitsregio’s in Nederland waaronder het programma Slim & Schoon Onderweg uit de regio Arnhem-Nijmegen. Dit programma is gericht op het veranderen van mobiliteitsgedrag, door werkgevers en werknemers te activeren flexibel te werken en te duurzaam reizen.