Design Thinking

Zit u met een ingewikkeld vraagstuk? De methode Design Thinking helpt bij het vinden van een passende oplossing. Dat klinkt ideaal en dat is het ook.

Bij Design Thinking staan de wensen en behoeften van de mensen centraal, waarvoor de oplossing bedoeld is. Denk bijvoorbeeld aan een minderheidsgroep of aan gebruikers van een bepaalde voorziening. Als Spectrum Design Thinking inzet, verdiepen we ons in hun perspectieven: wat denken zij, wat voelen zij, wat willen zij, wat kunnen zij?

We gaan ook altijd in gesprek met stakeholders. Op deze manier komen we erachter wat nu echt het probleem is en waar een oplossing voor moet komen. Het kiezen van een oplossing gebeurt in samenwerking met de mensen waar het om draait. Zij geven feedback op de oplossingsideeën, zodat die aangescherpt en verder getest kunnen worden. Zo komen we tot een duurzame en passende oplossing voor uw vraagstuk. Het vraagstuk dat aan het begin van het proces nog zo complex was.
In het praktijkvoorbeeld leest u hoe een gemeente een betere én goedkopere oplossing vindt met deze werkwijze. Welk vraagstuk houdt u bezig?

De praktijk
Mensen die gebruik maken van het groepsvervoer vinden een busrit al snel lang duren. De ritten kunnen wel korter, maar dan moet de gemeente meer busjes inzetten. Dat had de gemeente al bijna gedaan, maar wat blijkt als we Design Thinking inzetten? Mensen vervelen zich vooral in de bus. Door het installeren van televisies in de busjes ervaren mensen de ritten helemaal niet meer als lang. De reizigers vinden het ideaal en het is een stuk goedkoper dan de oplossing die de gemeente zelf had bedacht.

 

Onze adviseurs
Contactpersoon