• Doelgroepenvervoer, hoe maak je dat betaalbaar en prettig voor de doelgroep?

Doelgroepenvervoer, hoe maak je dat betaalbaar en prettig voor de doelgroep?

Stel je voor, je bent 9 jaar oud en de school gaat om 14.45 uur uit. De schoolbus doet 1,5 uur over de rit. Je bent pas om 16.15 uur thuis. Er is nog weinig tijd over om te spelen. Of je hebt een verstandelijk beperking en kan slecht tegen prikkels. Dagelijks zit je in de bus naast iemand die veel en hard praat. Je bent daardoor de hele dag jezelf niet en de avond is te kort om rust in je hoofd te krijgen. Of je hebt een aangeboren hersenletsel waardoor jouw lijf bij iedere onverwachte beweging pijn doet. Echt pijn, alsof je een keiharde stomp krijgt. Bij iedere drempel die de bus neemt voel je die stomp tegen je ribben. Je besluit maar liever thuis te blijven. 

Dit zijn reële ervaringen van mensen uit het doelgroepenvervoer. Het CROW berekende dat er landelijk zeven regelingen zijn voor dit vervoer en dat het minimaal 925 miljoen euro kost (2014). Gemeenten willen dat geld goed besteden en tevreden reizigers zien. Zeven gemeenten in de Achterhoek hebben ons daarom gevraagd of wij het vraagstuk doelgroepenvervoer willen bekijken vanuit het perspectief van de doelgroepen.

Samen met HAN Krachtige Kernen en studenten van de HAN kenniscentrum Publieke Zaak hebben we het project uitgevoerd volgens de methode Design Thinking. We hebben ons ingeleefd in de reizigers, uitvoerders en beleidsmakers. We hebben we met hen gezocht naar oplossingen en daar prototypes van gemaakt. Die hebben we getest en aangepast.

Het resultaat? Knoppen (nieuwe en bestaande) om aan te draaien om het doelgroepenvervoer te verbeteren. En last but not least: er zijn zaadjes gelegd voor verbinding en vertrouwen in elkaar.

Zie voor verhalen van reizigers en reflecties het eindrapport. Dat kunt u hieronder downloaden.

Download Eindrapport Vervoer in de Achterhoek Download