Duurzaam gedrag komt niet vanzelf

Steeds vaker zijn woningcorporaties onze opdrachtgever. Ook zij dragen bij aan de warmtetransitie, bijvoorbeeld door het renoveren en isoleren van hun woningen. Maar de huurders zullen zelf in actie moeten komen om energie te besparen om de hoge kosten te vermijden en te ventileren om hun woning gezond te houden.

Uitdaging

Woningcorporatie Portaal heeft woningen geïsoleerd; nu is het belangrijk om de huurders te informeren over het belang van ventileren van hun pas geïsoleerde woning. Gebrek aan ventilatie leidt namelijk tot vochtproblemen en schimmel. In het ergste geval leidt dit tot gezondheidsproblemen. Reden voor Portaal om huurders te willen verleiden tot positieve gedragsverandering. Uit andere projecten blijkt echter, dat alleen het informeren van huurders niet voldoende is. Dus is het zoeken naar een aanpak die wel werkt. Hoe benader je mensen en hoe voer je het goede gesprek? Een uitdaging die wij als Spectrum graag aangaan.

Aanpak

We kozen voor de aanpak van gaandeweg samen leren en ontwikkelen om snel en flexibel te kunnen schakelen op dat wat er zich voordeed. Het eerste jaar gingen we van deur-tot-deur om het over energiebesparing te hebben. We verstuurden persoonlijke brieven om te laten weten wanneer we zouden komen. We belden na, en belden aan als we nog geen gehoor hadden. Een intensieve aanpak die veel goede gesprekken opleverde.

Het tweede jaar gingen we voor algemene informatiebijeenkomsten. We stuurden persoonlijke brieven en gingen een half uur van tevoren langs de deuren om mensen aan de uitnodig te herinneren. Een eenvoudiger aanpak, die minder mensen op de been bracht. Uiteindelijk zijn we met onze bus naast de frietkraam gaan staan tijdens het zomer-event. Daar was het natuurlijk druk bezocht.

Resultaat

We hebben goede gesprekken met huurders gevoerd. We hebben hen kunnen informeren over energiebesparing en het belang van ventileren. Andersom leerden wij veel over de aanpak van deze voorlichting en aan welke kennis de bewoners behoefte hadden.

Enkele inzichten: omdat de woningen net gerenoveerd zijn, zijn er nog geen vochtproblemen. In dit project proberen we die juist te voorkomen. Dat blijkt voor veel huurders lastig te begrijpen. Hoewel we als buitenstaanders en experts overtuigingskracht hadden, bleken bewoners zelf soms nog betere ambassadeurs te zijn. Buren die buren informeren is wellicht een formule die nog beter werkt. Portaal doet in meerdere projecten ervaring op hoe je huurders het beste aanzet om hun gedrag te veranderen. De inzichten die dit project hebben opgeleverd worden gedeeld met andere corporaties.